برگزاری نشست صنایع پتروشیمی با رویکرد صنعت بسته بندی

برگزاری نشست صنایع پتروشیمی با رویکرد صنعت بسته بندی

مهندس سید روح ا… کیانی رئیس گروه تنظیم بازار پتروشیمی

قریب ۴۵ درصد مصرف پلیمر دنیا در صنعت بسته­ بندی بکار برده می­شود.

افلثب

قریب ۴۵ درصد مصرف پلیمر دنیا در صنعت بسته­ بندی بکار برده می­شود. به دلیل بی­ توجهی به نوآوری، طراحی و نگاه ویژه به خلق ارزش این رقم بسیار پایین است. قبلا کارگروهی در حوزه بسته­ بندی وجود داشت که متاسفانه این کارگروه ذینفع نبود، به نوعی کسان دیگری فکر می­کردند و کسان دیگری عمل می­کردند بنابراین موفق عمل نکرد. بعد از ابلاغ سند مقاومتی زیر نظر بیت رهبری تعاونی بسته­ بندی شکل گرفت. از دو منظر باید به بسته ­بندی نگاه کرد:

۱- بسته ­بندی خود محصولات پتروشیمی

۲- بخشی از محصولات ما در بسته ­بندی استفاده می­ شود.

در واقع قرار است با دانش روز دنیا آشنا شویم. به دلیل شرایط باز سیاسی این امید وجود دارد که بتوان از فرصت بدست آمده استفاده کرد و اگر از این فرصت استفاده نکنیم ضرر بزرگی کرده ­ایم.

دکتر میرخان مدیر عامل شرکت توسعه پیکره

در بسته­ بندی زمینه­ ها و علایق بسیاری وجود دارد ولی منابع دسترسی به آنها بسیار کم است به همین جهت بسته­ بندی­ ها اغلب سنتی و بسیار ساده است و پیشرفت ­ها و نُرم­های بین­ المللی را ندارد.

فقلثبی

از دو سال قبل  اقداماتی برای ساماندهی صنعت بسته­ بندی انجام شد. صنعت بسته­ بندی صنعتی است که بسیار مغفول واقع شده است. علی رقم اینکه صنعت مادر پتروشیمی است و در کشور به طور صحیح توسعه یافته است و ما منابع عظیمی را در تولید ماده اصلی بسته­ بندی یعنی پلیمر داریم. این حرکت از یک تشکل کوچک شروع شد و با ح پرشتابی پیش رفته است. به طوری که سال گذشته ایران به عضویت سازمان جهانی بسته­ بندی (WPO) و اتحادیه بسته­ بندی آسیا (APF) در آمده است. این عضویت سبب ایجاد انگیزه و تحرک بیشتر شده است. در سال گذشته در سمیناری که در دانشگاه شریف داشتیم، بحث­ هایی شد و نتایجی گرفته شد. در آن جلسه پیشنهاد کردم که مبانی علمی صنعت بسته­ بندی را از مراکز علمی و دانشگاه­ ها شروع کنیم و بعد با صنعت همراه کنیم. همچنینن با منابع خوبی که در صنعت پتروشیمی و سلولز داریم نیز مخلوط کرده و استفاده کنیم. ریاست و معاونت دانشگاه با این پیشنهاد موافق بوده و خواستار شروع این موضوع از دانشگاه شریف شدند. از آقایان خواهش می­کنم به ما کمک کنند که بتوانیم این صنعت را با ساختار درست علمی پایه گذاری کنیم به طوری که برای آیندگان منابع خوبی بماند. در بسته ­بندی زمینه­ ها و علایق بسیاری وجود دارد ولی منابع دسترسی به آنها بسیار کم است به همین جهت بسته­ بندی­ ها اغلب سنتی و بسیار ساده است و پیشرفت­ ها و نرم­ های بین­ المللی را ندارد. در جشنواره ۱۰ تا ۱۳ خرداد ماه امسال برای اولین بار مدیران این سازمان جهانی در کنار بخش دولتی و خصوصی ما قرار می­گیرند تا راه­ کارهای اساسی ای صنعت را به ما نشان دهند.

مهندس عباسی رئیس بازاریابی و فروش پتروشیمی امیر کبیر

– در پتروشیمی امیرکبیر محصولات عمدتا به ­صورت بسته­ بندی است. هدف شما از دعوت پتروشیمی امیرکبیر چیست؟ آیا خدماتی برای ارائه به ما وجود دارد یا فقط خواهان حمایت پتروشیمی امیرکبیر از بسته­بندی می­باشید؟

دکتر میرخان مدیرعامل شرکت توسعه سرمایه گذاری پیکره

– بسته­ بندی یک صنعت عام است و خاص نمی­باشد که یک بخش خاصی را سرویس دهد و بهینه کند. در صنایع پتروشیمی بسته­ بندی خود یک معذل است و جای توسعه و بهبود دارد و همچنین خودش عامل تولید بسته ­بندی است. امیر کبیر یکی از شرکت­ هایی است که مواد اولیه مناسبی برای بسته ­بندی ارائه می­دهد اما این مواد شناخته شده نمی باشند. کاری که این مجموعه انجام خواهد داد معرفی بسته­ بندی­های ناشناخته است و این­­ها را به پتروشیمی­ هایی را مانند امیرکبیر وصل کند که بدانند اینجا شرکتی است که می­ توانند مواد اولیه بسته­ بندی خود را تهیه کنند. این چرخه مجدد به امیرکبیر باز­ می­ گردد یعنی در رابطه با FFC که شما مصرف می­کنید یا ماشین و دستگاه­ هایی که استفاده می­ کنید در این چرخه از مواد شما شروع شده و در بخش علمی مدنظر ما ارتقا می­ یابد و دوباره به کمک بسته ­بندی مواد اولیه می­ آید. در تیجه این صنعت را موضعی نگاه نکنید بلکه به عنوان یک مسئولیت اجتماعی و ملی نگاه کنید زیرا این حفظ ثروت در مملکت است. اگر بسته­ بندی اصلاح شود، حمل و نقل صحیح می­ شود و اگر این دو صحیح شوند، پرت سرمایه در کشور کاهش پیدا می­کند و ما می­توانیم از ثروت حفظ شده خودمان بهره­ برداری کنیم.

مهندس رنجبر رئیس واحد پلیمر پتروشیمی کرمانشاه

– چون در جریان تحریم بودیم لذا تعامل جهانی نداشتیم. ما وقتی سیستم را پالاتایزینگ می­کنیم، شیرین می­کنیم و بخش بازرگانی انتقال داده و می­ فروشد، ما هیچ اطلاعاتی از بسته­ بندی جهانی نداریم. لطفا واحدی را در NPC تشکیل دهید و استانداردها را ارائه دهد و پتروشیمی موظف به اجرای آن باشد. موضوع دوم مشکلات بسیار زیاد موجود است مانند استرچ فول، ما  استرچ فول داریم اما عملا رول­فول آن مشکل دارد و باید از عربستان تهیه شود. ما به لیفتراک خاصی نیاز داریم که برای حمل و نقل آنها مشکلات عدیده­ای داریم زیرا هیچ اطلاعات جهانی نداریم.

مهندس سید روح ا… کیانی رئیس گروه تنظیم بازار پتروشیمی

– انتظارمان این است که با حضور آقایان انتقال تجربیات موفق جهانی رخ دهد و ارتباط با شبکه مجموعه موفق دنیا را داشته باشیم. این نیز که ما چه قدمی برداریم نیز مهم است. سوال این است که دوستانی که مشارکت می­کنند چه چیزی دریافت می­کنند؟ انتقال تکنولوژی بسته­ بندی برای دوستان حاضر نیست. ما انتظار داریم صنعت پتروشیمی را در بسته­ بندی واقعا جریان دهد.

دکتر میرخان مدیرعامل شرکت توسعه سرمایه گذاری پیکره

– در ایران اصلا مرکزی که بتواند حوزه بسته­ بندی را تعریف کند، نداریم. اگر قرار است پالت LLS استفاده کنیم صرفا یک نمایشگاه و یا دیدن آن دستگاه کافی نیست باید زیرساخت­ های استفاده از دستگاه و آن محصول را پیدا کرده و در پایان به نتیجه مطلوبی رسید. عدم انجام این کار نقض قرض است زیرا دستگاه و سخت افزاری را خریده­ایم که نحوه استفاده از آن را نمی­دانیم. به همین دلیل در پتروشیمی لاله، این دستگاه عملا کار نمی کند و حداکثر استفاده از آن یک ساعت می­باشد، چرا که از قبل زیرساختهای آن ایجاد نشده است. این زیرساخت­ها چیزی نیست که شما به تنهایی استفاده کنید. امروز با مواد اولیه دستگاه استرچ­هود مشکل دارید و باید از عربستان تهیه شود. اگر عربستان مواد اولیه را در اختیار ما قرار ندهد مجبور به تهیه آن از جاهای دیگر با کیفیت­ های مختلف هستیم. متاسفانه مرکزی که استرچ­هود را تعریف کنید و منابع مناسب تامین را معرفی کند، وجود ندارد. این مجموعه­ ها می­توانند مجموعه­ های کمک­ رسان باشد که بدون کمک شما امکان­پذیر نیست. برای داشتن چنین تشکل­ هایی نیاز مالی وجود دارد تا ما را به شبکه­ های جهانی متصل کند.

مهندس افشین فخر دبیر شورای سیاست­گذاری صنعت بسته بندی

– ما در حقیقت سال اول هستیم و فضایی به نام دبیرخانه شورای سیاست­گذاری ایجاد کردیم که اهدافمان کاملا مشخص است و چشم اندازی داریم. مجموع ه­ای به نام WPO و مجموعه­ ای به نام APF وجود دارد و مجموعه ­ای به نام IRIP متولد شده است. برای IRIP مکان مشخصی چیده شده و برنامه­ های مورد تایید WPO و دورنمایی دارد. در سال ۲۰۲۰ هیئت مدیره سازمان جهانی به ایران می ­آید بنابراین ما تا سال ۲۰۲۰ فرصت داریم تا زیرساخت­ هایی برای آزمایشگاه مرجع، منابع انسانی و … داشته باشیم.

مهندس منصوری­پور مسئول دفتر توسعه صنایع ملی پتروشیمی ایران

– پل ارتباطی پتروشیمی بعد از جشنواره خرداد ماه چیست و چگونه است؟ آیا با این کانال ارتباطی می­توان برنامه­ های آتی شما را رصد کرده تا بدانیم در چه حوزه­ ای می­توانیم وارد شویم، در چه حوزه­ ای همکاری کنیم و در چه حوزه­ ای از شما اطلاعات دریافت کنیم؟

مهندس افشین فخر دبیر شورای سیاست­گذاری صنعت بسته بندی

– سال گذشته در دانشگاه شریف اعلام شد که ساختمانی را برای بحث آموزشی در اختیار ما قرار خواهند داد.

مهندس سید روح ا… کیانی رئیس گروه تنظیم بازار پتروشیمی

– این موضوع از یک تعاونی به واسطه حمایتی که ما از شبکه تعاونی­ ها کردیم با سازمان صنایع کوچک شروع شد. این جمع کوچک همه متوسط و خرد بودند. قطعا در زمینه صنعت بسته­ بندی فقط بنگاه­ های خرد و متوسط جای ندارند. این مجموعه باید بزرگتر و با اعتبار ملی، منطقه­ ای و بین­ المللی می­ شد. زمانی که دستور اقتصاد مقاومتی آمد این تعاونی را به سمت شورای سیاست­گذاری با مسئولیت آقای آقامحمدی هدایت کرد. انتظار این است که از این مجمع نه فقط پتروشیمی بلکه تمام صنایع بتوانند از دانش آن بهره ­برداری کنند. انتظار نداریم حضور پتروشیمی مانند شرکت پیکره یا پتروپک باشد زیرا ماموریت پتروشیمی تولید PVC است نه بسته­ بندی بلکه باید متخصصی در زمینه بسته بندی حضور داشته باشد که اعلام کند اگر بسته بندی به صورت خاصی باشد، می­ تواند هزینه­ ها راکاهش دهد، بهره­ وری را بالا برده، انرژی و مواد کمتری صرف کند و … . برای بالا رفتن دانش روز می­توان وارد این اتحادیه شد و اصرار ما برای اتصال به این اتحادیه نیز از این منظر است.

مهندس روشنی مدیر بازرگانی پتروشیمی بندر امام

– هم اندیشی که از صنعت­ها تقاضا دارید برای جلو بردن جشنواره خودتان است و یا می­خواهید معذلات بسته­ بندی ما را حل کنید؟ اعتقاد من بر این است که اگر قرار است اتفاقی رخ دهد از همین جشنواره ­ها و نشست­ ها صورت خواهد گرفت. این همایش می­تواند فعل خواستن را صرف کرد. ما انتظاری از دوستان صنعت بسته­ بندی نداریم ما حضور داریم تا دوستان بتوانند گام­ های محکمی بردارند و دیگر اینکه اگر هر کسی به فکر کار خود باشد مانند مثال معروف خودمان است که یکی می­ کند و دیگری پر می­ کرد و وقتی علت کار را پرسیدند، فهمیدند مسئول لوله ­گذاری نیامده است. الان در برخی صنایع ما نیز به همین صورت است. برای رسیدن به این اهداف با ید از جایی شروع کنیم. باید بپذیریم عده­ ای در این راستا سوابق خوبی دارند. اینکه چطور از این افراد استفاده کنیم از همین نشست­ ها صورت خواهد گرفت. مدیران ارشد در این راستا نقش اساسی دارند یعنی خواستن این استراتژی با ماست.

دکتر میرخان مدیرعامل شرکت توسعه سرمایه گذاری پیکره

– خوب است که یک جمع بندی داشته باشیم چرا که امروز بنیان یک حرکت را خواهیم گذاشت. این تشکل از یک جمع کوچک شروع شد ولی اهمیت کار به یکباره آنقدر نمایان شد که تبدیل به یک هدف بسیار بزرگ ملی شد. امروز در این جمع بیایید این هدف ملی بزرگ را ببینیم، رقم بزنیم و به دنبال آن باشیم. این تشکل بوجود آمده و در نهایت باید به یک تشکل مدنی بسیار قوی تبدیل شود که تمام نیازهای زیرمجموعه­ های خود را در حد استانداردهای جهانی و در حد استانداردهای تغییرات سریع جهانی را بداند زیرا که مداوم در حال تغییر هستیم. ما به یک نهادی احتیاج داریم که این تغییرات سریع و شگرف را در دسترس ما قرار دهد زیرا هر کدام به شخصه درگیری کاری زیادی داریم که نمی­توانیم به طور مدام خود را به روز نگه داریم و این نهاد از همین محل ایجاد می­شود. این ما هستیم که باید این صنعت را به صورت خلاق و فعال درست کنیم. در بهمن سال گذشته به این نتیجه رسیدیم که اولین کار، گذاشتن یک بنیان علمی است. بهره­ برداری از این حرکت یک بهره­ برداری جمعی است که در راس آن پتروشیمی قرار دارد که عملا در این نقش آفرین هستند.

6543

1231

234

432

Copyright © packagingfestival.ir | Developed by Web Gostar San'at.