مصاحبه تلویزیونی با حامیان دومین جشنواره برترین ها در صنعت بسته بندی

مصاحبه تلویزیونی با حامیان دومین جشنواره برترین ها در صنعت بسته بندی

دکتر نورا… زاده مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید نهاد ریاست جمهوری

بسته ­بندی نقش بسیار موثری در توسعه کسب و کار و نرخ ارزش افزوده دارد.

مصاحبه تلویزیونی با حامیان

بسته ­بندی نقش بسیار موثری در توسعه کسب و کار و نرخ ارزش افزوده دارد. ایران سال گذشته به عضویت سازمان بسته­ بندی جهانی درآمده است که با انتقال دانش جهانی، تکنولوژی و حتی دریافت سهمی از بازار جهانی نقش موثری در ارائه کالای ایرانی در بازار جهانی دارد. مطالعات نشان داده است ۵۵ درصد ارزش افزوده در فرآیند انتهایی محصول است، بسته ­بندی، بازاریابی، فروش محصول، ۳۵ درصد ارزش افزوده در مرحله ابتدایی با عنوان طراحی، تبلیغ و توسعه است و فقط ۲۵ درصد در مرحله ساخت تولید و ایجاد می­ شود. بنابراین بسته­ بندی نقش بسیار مهمی در ارزش افزوده یک محصول دارد.

یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی برونگرایی است. محصولات تولیدی ما باید به قدری با کیفیت باشند که بتواند در بازارهای جهانی عرضه شود و یا در داخل با کالای خارجی رقابت خوبی داشته باشد. باید بسته­ بندی کالای داخلی به قدری خوب باشد که خود فرد رغبتی به مصرف کالای خارجی نداشته باشد.

تولیدکننده ­ها را حتی تولیدکننده­ های خرد را تشویق کنیم به جای عرضه محصولات به جای فله­ای به صورت بسته­ بندی به بازار بهتری برسانند. این می­تواند برای تولیدکننده­ ها درآمدزایی کند. اگر امکان­پذیر باشد که تولیدکننده­ های خرد و حتی خانگی بتوان بسته­ بندی را نیز سامان­دهی کرد. این تولیدکننده­ ها را می­توان تحت حمایت قرار داد و جشنواره برترین­ ها فرصت مناسبی برای این کار است که بتوانند ایده بگیرند و عضویت در سازمانی که در بسته­ بندی وجود دارد و می­تواند آنها را با بسته­ بندی آشنا کرد. حتی ممکن است دانش و تکنولوژی در داخل ایجاد شود که سبب اشتغال ­زایی است. این آمادگی وجود دارد که حمایت­های لازم از آن­ها انجام شود تا تجهیزات، دانش و تکنولوژی مورد نیاز را با آموزش­ های لازم در این حوزه، کسب کنند.

ایران از دانش آموزشی لازم برخوردار نیست و جایی برای ارائه این آموزش­ها نداریم. امیدواریم این مکان آموزشی ایجاد شود تا بتوان دانش لازم را کسب کرد. این دقیقا در راستای اقتصاد مقاومتی است که ما تلاش کردیم کالای داخلی را با کیفیتی به بازار عرضه کنیم که نه تنها بازار داخلی که بازار خارجی را بتوانیم تسخیر کنیم و کشورهای دیگر را وابسته به محصول خود کنیم.

ویژگی دیگری که بسته­ بندی دارد این است که همه افراد عادت خواهند کرد که محصول را با کیفیت خوب بسته ­بندی کنند زیرا نشان تجاری می­خورد و با این نشان شناخته می­ شود. خود بسته ­بندی افراد را تشویق می­کند که کالای با کیفیت را در بسته­ بندی قرار دهند و این نقش موثری در کنترل کیفیت دارد. امیدواریم که امکان ارائه کالای با کیفیت در بسته ­بندی مناسب بوجود آید و هر روستا و هر خانه را به یک کارخانه تبدیل کنیم.

تولید بسیار ارزشمند است مثل طلا، بسته­ بندی ارزش به مراتب بیشتری دارد مثل الماس در مقایسه با طلا، چنانچه الماس ارزش بیشتری نسبت به طلا دارد، بسته­ بندی هم ارزش بیشتری نسبت به تولید دارد.

دکتر میرخان مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری پیکره و رئیس هیئت مدیره موسسه بسته بندی ایران

مصاحبه تلویزیونی با حامیان

شورای بازنگری صنعت بسته­ بندی ایران به عنوان نهادی که تصمیم قاطع گرفته تحولی در صنعت بسته­ بندی ایران ایجاد کند، یک نهاد مدنی قوی خواهد شد.

مهندس مقیمی رئیس اتحادیه نایلون و پلاستیک

این صنعت را باید به قدری تقویت کرد که از لحاظ درآمد، ارز آور باشد.

مصاحبه تلویزیونی با حامیان

این صنعت را باید به قدری تقویت کرد که از لحاظ درآمد، ارز آور باشد. ما در کشورهای آسیایی رقیبی برای رقابت نداریم ولی در کشورهای اروپایی جای رقابت بسیاری داریم. اگر بتوانیم این بسته­ بندی­ ها را به نحو احسن به مردم نشان دهیم صرفه­ جویی­ های زیادی خواهیم داشت.

مهندس علی کرامتی عضو شورای سیاست­گذاری صنعت بسته بندی و رئیس هیئت مدیره مدیران انجمن کارتن ورق و رئیس هیئت مدیره شرکت کارتن توحید

به صنعت بسته ­بندی باید بیش از این بها داد. تلاش زیادی در حال انجام است و امیدواریم صادرات خود را با صنایع بسته­ بندی خود عرضه کنیم.

مصاحبه تلویزیونی با حامیان

به صنعت بسته­ بندی باید بیش از این بها داد. تلاش زیادی در حال انجام است و امیدواریم صادرات خود را با صنایع بسته­ بندی خود عرضه کنیم. برای ورود به مجموعه­ های بین­ المللی نیاز به دانش بیشتری داریم. امروز زمینه بسیار مساعد است که ما هم سهم کوچکی داشته باشیم.

در طول سال­های گذشته آماری که در اختیار داشتیم ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تن کاغذ بسته­ بندی از نوع تست لاینر و امثال آن را وارد کرده ­ایم. امروزه این مقدار به ۱۰۰ هزار تن رسیده است و در یک یا دو سال آینده به خود کفایی می­رسیم. اما در رابطه با کاغذ تحریر و مقوای پشت طوسی نیاز به کار، هزینه و دانش داریم.

نیاز کشورمان است که از تکنولوژی جهانی بخصوص در بسته ­بندی استفاده کنیم حتی از افرادی که در این زمینه تخصص دارند، دعوت کرده و در نمایشگاه ­های مختلف شرکت کنیم. این امر برای کشور بسیار ضروری و لازم است علی­ الخصوص برای کسانی که قصد صادرات دارند بسیار ضروری است که از یک بسته ­بندی مطلوب استفاده کنند.

مهندس جواد کرامتی عضو شورای سیاست­گذاری صنعت بسته­ بندی و مدیرعامل شرکت کارتن توحید

امیدواریم که با انتقال دانش و تجربه ­ای که در زمینه صنعت بسته­ بندی در کشورهای توسعه­ یافته و پیشرفته وجود دارد، بتوانیم در ارتقا هرچه سریعتر بسته­ بندی کشور کمک کنیم.

مصاحبه تلویزیونی با حامیان

اجازه می­خواهم معرفی از شرکت کارتن توحید داشته باشم که غریب ۴۰ سال سابقه کار در ساخت کارتن برای صنایع مختلف، در زمینه تولید ورق کروگیتینگ (Corrugating)، انواع باکس­ های متفاوت درزمینه صنایع خانگی، بهداشتی، مواد غذایی و شیمیایی دارد. پروژه­ای در زمینه ساخت کاغذهای کرافت لاینر، تست لاینر و وایت آپ تست لاینر در سه ماه اخیر آغاز شده و به نوعی ایجاد این پروژه با استانداردهای جهانی از نظر محصولات تولیدی همخوانی دارد که کمکی به کاهش خروج ارز برای خرید مواد اولیه و همچنین ایجاد و ارتقا کیفی بهتر محصولات برای صنایع مختلف کرده است.

اخیرا در زمینه بسته­ بندی، جشنواره ­ای ایجاد شده است که با همکاری دوستان در حوزه دانشگاه ارتباط خیلی مناسبی با سازمان جهانی بسته­ بندی (WPO) ایجاد شده و تلاش در جهت عضویت ایران در این سازمان جهانی و اتحادیه بسته ­بندی آسیایی نوید خوبی برای صنعت بسته­ بندی کشور است. امیدواریم که با انتقال دانش و تجربه­ ای که در زمینه صنعت بسته­ بندی در کشورهای توسعه ­یافته و پیشرفته وجود دارد، بتوانیم در ارتقا هرچه سریعتر بسته­ بندی کشور کمک کنیم.

بسته ­بندی در هر صنعتی حرف اول و آخر را می­زند. حرف آخر زمانی است که محصول بعد از تولید برای عرضه به بازار نیاز به بسته ­بندی دارد. حرف اول را زمانی است که این محصول به مشتری نهایی عرضه می­ شود، قاعدتا اولین چیزی که مورد توجه قرار می ­گیرد بسته­ بندی محصول می­باشد. ادبیات جدیدی که در صنعت بسته­ بندی در جهان ایجاد شده رقابت سختی را برای صنایع مختلف ایجاد کرده که باید توجه خاصی به آن کرد که نیاز به دانش ویژه ­ای دارد. ارتقا دانش نیاز به ارتباط با سازمان­ هایی دارد که از نظر تجربه از ما بالاتر می­ باشند. با برگزاری این جشنواره امیدواریم که بتوانیم راه درست و دقیقی را در پیش داشته باشیم.

مهندس فخر دبیر جشنواره برترین ها در صنعت بسته بندی

در چشم ­انداز ۲۰ ساله کشورمان توسعه یابد که منابع انسانی توانمند و قابلی با استاندارهای جهانی تربیت کنیم. به همین دلیل از اساتید بین­ المللی دعوت شده که در داخل کشور حضور یابند و اولین دوره تخصصی آموزشی در کشور اجرا شود.

مصاحبه تلویزیونی با حامیان

سازمان جهانی بسته­ بندی بیش از ۵۰ عضو دارد و اتحادیه بسته­ بندی آسیا (APF) حدود ۱۴ عضو دارد. در خرداد ۱۳۹۴ کشور ما به عضویت سازمان جهانی بسته­ بندی و اتحادیه بسته­ بندی آسیا نائل شده است و دروازه­ های ارتباط فی­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­مابین کشور عزیزمان با سازمان جهانی بسته­ بندی و اتحادیه بسته­ بندی آسیا ایجاد شود. در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل و با توجه به فرصت­ ها و نقاط قوتی که در فضای پسا فرجام ایجاد شده که می­توانیم از خدمات فنی مهندسی برای افزایش توانمندی نیروی انسانی، توسعه کسب و کارهای ایجاد شده در کشور استفاده کرد.

حوزه درونگرا و برونزا بودن با رویکرد بسته­ بندی قابل دستیابی است. برای به حظور رساندن این موضوع باید ارتباط­ های موثری با این سازمان­ ها ایجاد شود. یکی از این ارتباط­ ها هماهنگی و هم­افزایی صنعت­گران در حوزه صنعت بسته­ بندی به کمک پشتیبانان این حوزه یعنی طراحان صنعتی است. به همین مناسبت جشنواره ­ای در ۱۰ تا ۱۳ خرداد ماه در نمایشگاه بین­ المللی تهران برگزار خواهد شد. این جشنواره دارای ۴ محور است :

۱- همایش افتتاحیه و اختتامیه
۲- مسابقه طراحی به عنوان دانش پشتیبانی ­کننده کشور که داور آن به عهده ۱۰ نفر از اعضای سازمان جهانی بسته ­بندی است.
۳- نمایشگاه تخصصی در تمام حوزه­ های تخصصی
۴- کارگاه تخصصی و آموزشی خواهیم داشت به دلیل اینکه یکی از اهداف موثری که می­تواند باعث توسعه صنعت بسته­ بندی کشور شود، توسعه منابع انسانی است.

زمانی می­توانیم امیدوار باشیم که در چشم ­انداز ۲۰ ساله کشورمان توسعه یابد که منابع انسانی توانمند و قابلی با استاندارهای جهانی تربیت کنیم. به همین دلیل از اساتید بین­ المللی دعوت شده که در داخل کشور حضور یابند و اولین دوره تخصصی آموزشی در کشور اجرا شود. مدارک بین ­المللی به اعضا اعطا شود. در آینده شاهد این خواهیم بود که این منابع انسانی توانمند، قادر به توسعه چرخ­ های صنعتی این کشور هستند. به امید آن روز که طبق مصوبه سازمان جهانی بسته­ بندی در سال ۲۰۲۰ بتوانیم هیات مدیره سازمان جهانی بسته ­بندی را در کشور خودمان داشته ­باشیم و ادعا کنیم ما می­توانیم بهترین­ ها را داشته باشیم.

Copyright © packagingfestival.ir | Developed by Web Gostar San'at.